Ο Μιλτιάδης Ντόβας γεννήθηκε στα Γιάννενα το 1972. Σπούδασε Φιλοσοφία και Παιδαγωγική είναι δε, Διδάκτωρ Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Εργάζεται ως Εκπαιδευτικός Ε.Α.Ε. Συνέγραψε πέραν της διδακτορικής του, διατριβής, η οποία τιτλοφορείται «Ο Νέος Ανθρωπισμός στο έργο του Γιάννη Ιμβριώτη-Αξιολογικό σύστημα και φιλοσοφική προβληματική», και η οποία βραβεύτηκε ήδη τέσσερεις φορές: (α)Τιμητικό Βραβείο από τη Διεθνή Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών και Καλλιτεχνών, Δ.Ε.Ε.Λ, (β)Βραβείο Φιλοσοφικού Έργου στα πλαίσια των «Βραβείων Αριστείας Συγγραφικού Έργου 2016», (γ)ΤΟ ΑΡΙΣΤΕΙΟ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ από το ΚΑΦΕΝΕΙΟ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ (ΣΙΚΕΛΙΑΝΑ 2017)), (δ)Πρώτο Α΄ Διεθνές Βραβείο 2021, από την International Art Academy και την International Art Society, φιλοσοφικά και ιστορικά δοκίμια, παραμύθια, πέντε χιλιάδες ποιήματα, δέκα χιλιάδες χαϊ-κού και τρίστιχα και δύο έπη. Δημοσίευσε έντεκα Ποιητικές Συλλογές. και μία Επιστημονική Μελέτη. Συμμετείχε σε πλειάδα Ανθολογιών –περί τις χίλιες πεντακόσιες-. Ποιήματα του, δημοσιεύτηκαν σε Λογοτεχνικά Περιοδικά σε Ελλάδα και Εξωτερικό. Ποίηση του μεταφράστηκε στα Ιταλικά, τα Αραβικά, τα Ισπανικά και τα Αγγλικά. Έτυχε πολλών βραβεύσεων -περί τις χίλιες πεντακόσιες-. Είναι Τακτικό Μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών, της Διεθνούς Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών και Καλλιτεχνών, της οποίας και έχει την τιμή να τυγχάνει Εκπρόσωπος για την Περιοχή της Ηπείρου, της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Λογοτεχνίας, της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών, της Ένωσης Λογοτεχνών Βορείου Ελλάδος, Ε.Λ.Β.Ε, της Π.Ε.Λ, του Ε.Π.Ο.Κ, του οποίου έχει την τιμή, να τυγχάνει Εκπρόσωπος, για την Πόλη των Ιωαννίνων, της UNESCO, του Π.Ε.Σ.Ε.Α, της Ε.Ε.Π.Ε.Κ, -η οποία του έχει απονείμει και τον τίτλο του Διακεκριμένου Μέλους, της HCCMA και πολλών άλλων Λογοτεχνικών και Επιστημονικών Ενώσεων και Οργανισμών. Ενώ ενόψει της Ίδρυσης και Θεσμοθέτησης από τις International Art Academy και International Art Society, με τη στήριξη και συνεργασία του Εθνικού Συμβουλίου Ομίλων και Κέντρων, για την UNESCO, της Παγκόσμιας Ημέρας Κ. Π. Καβάφη, (29 Απριλίου), ο Μιλτιάδης Ντόβας μετέχει και του εν λόγω εγχειρήματος, ως ένα από τα πρώτα Επίτιμα Ιδρυτικά Μέλη.


Ιθάκη

Δρ. Μιλτιάδης Ντόβας

Όπιο των γιγάντων, όπιο των θεών, τ’ Έρωτα η ενατένιση, με τ’ άσπιλου
το Ρόδο!
Χαμόγελο η εικόνα του βωμού και τα «παραστρατήματα» στα νούφαρα
της λίμνης.
Θυμίαμα του Άστρου η σκιά, τ’ Ονείρου η απόκληρη και ξεχασμένη όψη.
Πέτρινο το σημάδι που ομιλεί, στης θημωνιάς τα πέρατα της κοσμοξακουσμένης.
Σιώπησε πηγάδι μαγικό, στ’ Απείρου τη συγκίνηση, ‘νος Σύμπαντος της λήθης.
Γεννήθηκε το κάστρο της οργής, με μάγου τ’ αναθήματα και βασιλιά τις μνήμες.
Κεριά οι αναμνήσεις των νεκρών, τα πεθαμένα σήμαντρα λαβωματιές που καίνε!
Δάκρυα ενός νόθου Ωκεανού, του Οδυσσέα τα βήματα, με θεαινών τη δόξα.
Γονάτισε στ’ αηδόνι ο Θεός, μιας μουσικής τ’ αλύτρωτου κρίματος των Μαινάδων.
Σημείωμα το ύφος τ’ Ουρανού, σ’ ένα αστρικό διάζωμα των μοναχών-αγγέλων.
Οι Μούσες λυπημένες συμπονούν, τα άπληστα αποφθέγματα των Ποιητών
που κλαίνε.
Κλαίνε κι απολαμβάνουν το κρασί και τ’ άπορα ενθυμήματα, με τ’ άστρα
της ελπίδας.
Στοιχειό του Ψεύτη Νου η ονειρεψιά, μοναχικής συζήτησης δεύτερων αφεντάδων.
Μύρου η πεθαμένη ανασαιμιά, με τ’ Αρρήτου τα σχήματα και παραγάδι τ’ άσπρο.
Απόλυτη η γήινη η κραυγή, στο φως των συναντήσεων, ιστορικών συμβάντων.
Συμβάντων που μαγεύουν την Ψυχή, την κόρη της, τη θάλασσα και τ’ άπληστο
τ’ αγέρι.
Ξεπρόβαλλε μια βάρκα μαγική, με σκηνικό συγκίνησης Αποσπερίτη μαύρου.
Αγέρωχο ταξίδι η ζωή, αγέρωχα υπομνήματα, στιγμές γεμάτες σφρίγος!
Σφρίγος με το πικρό-γλυκό κρασί, του Ζηλωτή, που ανέλπιστα ξέχασε την Ιθάκη!


Βραβεύτηκε στα πλαίσια του «9 ου Παγκόσμιου Διαγωνισμού Ποίησης Κωνσταντίνος Π. Καβάφης» που διεξήγαγαν για το 2023, η International Art Academy και η International Art Society, τόσο με το «Χρυσό Βραβείο Κ. Π. Καβάφη 2023»-(Εκτός Συναγωνισμού, για το συνολικό του, έργο), όσο και με το «2 ο Δεύτερο Βραβείο» του Διαγωνισμού για το 2023, αλλά και με το Τιμητικό Βραβείο «Ησίοδος», για την Ποιητική του, Συλλογή «Οπτασίες»

Η ποιητική συλλογή «Οπτασίες» δείγμα κι απόπειρα ελευθερόστιχης ποίησης αποτελείται από 31 τριάντα ένα ελευθερόστιχα κι ένα ομοιοκατάληκτο ποίημα ενώ θα μπορούσε να ιδωθεί ως μια Ερωτική Ποιητική Συλλογή Μονοθεματικού Χαρακτήρα. Τα εν λόγω ποιήματα αποτελούν ένα σχετικά σημαντικό, πρόσφατο τμήμα της δουλειάς του εν λόγω συγγραφέα. Στα πλαίσια αυτής της ποιητικής συλλογής ο Ποιητής αποτυπώνει συναισθήματα, όνειρα, αλλά και βιώματα, μέσα από τη δυναμική της οπτικής της φιλοσοφικής σκέψης καταλήγοντας στην ποιητική και φιλοσοφική ενατένιση και τη θέαση του Έρωτα μέσα από το στοιχείο, των ονείρων, των σκέψεων, των προβληματισμών, αλλά και αυτών καθαυτών των προσωπικών και συλλογικών αξιών κι αναζητήσεων.


Στύγα

Δρ. Μιλτιάδης Ντόβας

Άνοιξης τ’ αγέρι, μύρο κι όνειρο,
χαμόγελο της λύτρωσης σε δεύτερο
φεγγάρι.
Σημείωμα των άστρων η βροχή,
που ελπίζει, καλλωπίζεται, εκλιπαρεί
και νιώθει!
Ψυχών τ’ αλισβερίσι στη σιγή,
ματιάς θλιμμένη γύμνωση
των δεκαεπτά αγγέλων.
Κεριά Αχερουσίας οι πνοές,
τ’ Απείρου τ’ αναθήματα, σκόλη
της ικεσίας.
Πέτρινο το ψεγάδι που ομιλεί,
νωχελικά καμώνεται έναν Θεό αγύρτη.
Απόλυτο το θάμα που πονεί και συμπονεί
τα ονείρατα των σκλάβων των σαράντα.
Γεννήθηκε του κάστρου η φωτιά,
των μάγων τ’ αποφθέγματα ένα τραγούδι
μόνο.
Ικρίωμα αγγέλων η σκιά, τ’ άσπιλου
συναπάντημα μοναχικών γερόντων.
Γήινες οι αποκρίσεις στη θυμιά,
μιας λυπημένης θάλασσας,
κόρη που αντιμιλάει.
Σχήματα μιας εικόνας που γελά
και αηδονιών τιτίβισμα με Οδυσσέα
χλαμύδα.
Χλαμύδα με Σειρήνων τη μιλιά,
περιπλανήσεων βήματα, Ιθάκης
απ’ τη Στύγα!


Ακολουθεί συνέντευξη με τον ποιητή

Καθώς έχετε λάβει μέρος και έχετε διακριθεί σε πολλούς λογοτεχνικούς διαγωνισμούς, ποια πιστεύετε ότι είναι η σημασία αυτών των διοργανώσεων; 

Καταρχάς αισθάνομαι την ανάγκη, να ευχαριστήσω την i travel poetry, τους εξαίρετους συντάκτες της, αλλά και προσωπικά εσάς κύριε Νίρκα, ως Εκδότη του Περιοδικού, για το βήμα που μου δίνεται στα πλαίσια ενός σοβαρού και έγκριτου εντύπου. Ερχόμενος δε, τώρα, στο ερώτημα σας, ένα ερώτημα μάλλον δύσκολο, το οποίο όμως θα απαντήσω, εν είδει μιας πρώτης σκέψης, θα ήθελα να επισημάνω ότι η ίδια η Ποίηση, είναι παράλληλα και Ζωή, και δη, ένα αποτύπωμα Ζωής, στο πλαίσιο μιας δυναμικής σχέσης αλληλεπίδρασης με τη Ζωή και την καθημερινότητα. Όσον αφορά δε, τους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς, προσωπικά θα έλεγα, ότι τους βλέπω και τους αντιμετωπίζω ως ερεθίσματα συγγραφής και δημιουργίας νέων έργων, χωρίς όμως, αυτό να καθιστά τις όποιες διοργανώσεις αυτοσκοπό, για τους συμμετέχοντες δημιουργούς. Θεωρώ απλά ότι πολλοί λογοτεχνικοί διαγωνισμοί και ανθολογίες δίνουν στους δημιουργούς τη δυνατότητα βήματος και έκφρασης, και δη, έκφρασης συχνά, πολλών και διαφορετικών φωνών, κι αυτό από μόνο του, είναι εξαιρετικά σημαντικό.

Πολλοί νέοι ποιητές είναι επιφυλακτικοί στο να επικοινωνήσουν τα γραπτά τους σε ένα ευρύτερο κοινό. Είχατε αντιμετωπίσει παρόμοιο ζήτημα; Αν ναι, πώς το ξεπεράσατε και τι ήταν εκείνο που σας έκανε να υπερβείτε αυτές τις αναστολές;

Είναι αλήθεια ότι συχνά οι νέοι δημιουργοί είναι σε ορισμένες περιπτώσεις επιφυλακτικοί ως προς την επικοινώνηση, των έργων και των γραπτών τους, γενικότερα. Ένα στοιχείο που προσωπικά θεωρώ ότι δεν πρέπει να μας παραξενεύει μιας και ο λόγος και ιδιαίτερα ο γραπτός, ακολουθεί μία δυναμική εξελικτική πορεία, μέσα απ’ τη δυναμική της αλληλεπίδρασης, σε επίπεδο επιμέρους περιβαλλόντων. Απ’ την άλλη ένας νέος δημιουργός ενδεχομένως να χαρακτηρίζετε από αναστολές, όσον αφορά την επικοινώνηση του έργου, μιας και μπορεί να αισθάνεται ανασφάλεια για το αποτέλεσμα, δεδομένου του
γεγονότος ότι δεν είχε επιτύχει μέχρι εκείνη τη στιγμή, «τη μεγάλη ιεροσυλία», όπως αναφέρω και σε ένα στίχο μου. Η απάντηση μου, είναι σαφής και ξεκάθαρη, έχω βιώσει παλιότερα παρόμοιες καταστάσεις, όχι όμως όσον αφορά την Ποίηση, αλλά πεζό λόγο (φιλοσοφικό δοκίμιο) κι αυτό μάλλον λόγω τελειομανίας. Όσον αφορά στην Ποίηση, ακόμη και με την έκδοση των πρώτων μου, ποιητικών συλλογών, η μεγάλη ιεροσυλία είχε ήδη γίνει πράξη και χαιρόμουν ειλικρινά, όπως και τώρα χαίρομαι να επικοινωνώ το έργο μου, σε πολλαπλά επίπεδα.

Πείτε μας περισσότερα για την Ίδρυση και Θεσμοθέτηση της Παγκόσμιας Ημέρας Κ. Π. Καβάφη, (29 Απριλίου),  εγχείρημα στο οποία είστε ένα από τα πρώτα Επίτιμα Ιδρυτικά Μέλη.

Η Παγκόσμια Ημέρα Κ. Π. Καβάφη Ιδρύεται και Θεσμοθετείτε από εφέτος για τις 29 Απριλίου και τις 29 Απριλίου κάθε έτους. Μια δράση, της οποίας και έχω τη χαρά και την τιμή να μετέχω ως Επίτιμο Ιδρυτικό Μέλος. Επίσης, θεωρώ ότι η Παγκόσμια Ημέρα Κ. Π. Καβάφη θα μπορούσε να ιδωθεί ως μια λογοτεχνική δράση Παγκόσμιας Εμβέλειας, της οποίας η πρωτοβουλία ανήκει στις International Art Academy και International Art Society, οι οποίες με τη στήριξη και τη συνδρομή του Εθνικού Συμβουλίου Ομίλων και Κέντρων για την UNESCO αποδίδουν την πρέπουσα Τιμή στη μνήμη και το έργο του μεγάλου Αλεξανδρινού Ποιητή! Και σ’ αυτό ακριβώς το σημείο, αισθάνομαι την ανάγκη, κι από εδώ να συγχαρώ από καρδιάς, για ακόμα μια φορά τους Εκλεκτούς Μαχητές της Τέχνης και του Πολιτισμού μας, Κύριο Γιώργο Φουντούλη, καθώς και την Κυρία Χριστίνα Μαρκίδου, τόσο για τη συγκεκριμένη δράση τους, όσο και για τη γενικότερη συνεισφορά τους στη Λογοτεχνία και τον Πολιτισμό μας! Τιμή και χαρά μου, η συμμετοχή λοιπόν, ως ένα από τα πρώτα Επίτιμα Ιδρυτικά Μέλη της Παγκόσμιας Ημέρας Κ. Π. Καβάφη στις 29 Απριλίου!

Η ποιητική σας συλλογή «Οπτασίες» έχει αγαπηθεί τόσο από κριτές όσο και από το κοινό. Ποιο ήταν το έναυσμα που οδήγησε στη συγγραφή αυτών των 32 ποιημάτων; 

Η πολυβραβευμένη πλέον, ποιητική μου, συλλογή «Οπτασίες» θα μπορούσε να λεχθεί ότι αποτελεί δείγμα κι απόπειρα –κύρια- ελευθερόστιχης ποίησης, μιας και αποτελείται από 31 τριάντα ένα ελευθερόστιχα κι ένα ομοιοκατάληκτο ποίημα ενώ σε επίπεδο θεματικής, θα μπορούσε να ιδωθεί ως μια Ερωτική Ποιητική Συλλογή. Άρα το έναυσμα συγγραφής των παραπάνω ποιημάτων, δεν μπορεί αντίστοιχα παρά να είναι ο Έρωτας και η Αγάπη. Τα εν λόγω ποιήματα αποτελούν ένα σχετικά σημαντικό, πρόσφατο τμήμα της δουλειάς μου, ως δημιουργού και συγγραφέα. Στα πλαίσια αυτής
της ποιητικής συλλογής αποτυπώνονται συναισθήματα, όνειρα, αλλά και βιώματα, μέσα από τη δυναμική της οπτικής της φιλοσοφικής σκέψης καταλήγοντας στην ποιητική και φιλοσοφική ενατένιση και τη θέαση του Έρωτα μέσα από το στοιχείο, των ονείρων, των σκέψεων, των προβληματισμών, αλλά και αυτών καθαυτών των προσωπικών και συλλογικών αξιών κι αναζητήσεων, στοιχεία που άλλωστε διέπουν και το αξιακό μου, σύστημα, σε συνδυασμό με την οπτική μου, θεώρηση επί των πραγμάτων.

Τι συμβουλές θα δίνατε σε έναν νέο ποιητή;

Θα κοίταζα κατάματα το νέο δημιουργό και θα του έλεγα ότι ίσως η εργατικότητα, αλλά και η πίστη στον εαυτό του και τις δυνάμεις του, απ’ τη μια, σε συνδυασμό με τη διάθεση προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο, μέσω της Ποίησης, μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά στη βελτίωση, τόσο των εαυτών μας, της Ποίησης και της Τέχνης, όσο και αυτής καθαυτής της εκάστοτε κοινωνικής συγκρότησης και οργάνωσης. Κι αυτό, γιατί η Ποίηση είναι Ζωή και η Ζωή είναι Ποίηση.