από την Μαριέτα Τζινιέρη

Πιθανά spoilers για την ταινία House of Gucci

Η νέα ταινια του Ridley Scott υπόσχεται να μας ξεναγήσει στο ταραχώδες και σκανδαλιστικό σύμπαν της οικογένειας Gucci, εμπνευσμένη από τα αληθινά γεγονότα που συντάραξαν τον κόσμο της μόδας. 

Οι Lady Gaga, Adam Driver, Jared Leto, Al Pacino, Jeremy Irons και Salma Hayek καλούνται να ενσαρκώσουν τους χαρακτήρες της πραγματικής ιστορίας που “έκανε τις αρχαίες τραγωδίες να μοιάζουν με παιδικό έργο”, όπως είχε δηλώσει κάποτε αγανακτισμένος ένας δικηγόρος της οικογένειας. 

Και ενώ ο οίκος Gucci, είναι σήμερα πιο ισχυρός και σταθερός από ποτέ, η ιστορία του μόνο γαλήνια δεν υπήρξε. Μέχρι και την προβολή της ταινίας, λίγοι θυμούνταν ή γνωρίζαν τις έριδες, τις προδοσίες, τα οικονομικά εγκλήματα, τις πτωχεύσεις αλλά και πάνω από όλα την δολοφονία του Maurizio Gucci που έθεσαν το μέλλον του οίκου πολλές φορές σε κίνδυνο.

Αλλά ας ξετυλίξουμε το κουβάρι της υπόθεσης από την αρχή…

Η Πατριαρχία Gucci

Όλα ξεκίνησαν με τον Guccio Gucci το 1921, όταν άνοιξε το πρώτο του μικρό μαγαζί στην Φλωρεντία με ειδίκευση στα δερμάτινα είδη. Ο Guccio, γίος ενός απλού βυρσοδέψη, είχε μεταναστεύσει  στο Λονδίνο όπου δούλευε σαν θυρωρός στο γνωστό ξενοδοχείο Savoy. Εκεί θαμπωθήκε από το πλούτο των καλεσμένων και παρατήρησε με προσοχή τις δερμάτινες πολυτελείς αποσκευές τους. Εμπνευσμένος από εκείνες, ξεκίνησε να κατασκευάζει και να πουλά δερμάτινα αξεσουάρ, ταξιδιωτικές τσάντες αλλά και σέλες.

Ο Guccio έβαλε όλα τα παιδιά του από μικρά στην επιχείρηση. Είχε τρείς γιούς, τον Aldo, τον Vasco, τον Rodolfo και μία κόρη την Grimalda. Ήταν αυστηρός σαν πατέρας και ήθελε να τους εμφυσήσει την αυτό-πειθαρχία αλλά και το “τοσκάνικο” εμπορικό δαιμόνιο. Τα έβαζε συχνά να ανταγωνίζονται μεταξύ τους για την αποδοχή του, κάτι που θα τα επηρεάζε για πάντα. Όταν πέθανε το 1953, άφησε στους τρείς γιούς του όλη την επιχείρηση και απέκλεισε άδικα την κόρη του γιατί πίστευε ότι “καμία γυναίκα δεν έπρεπε ποτέ να διευθύνει τον οίκο Gucci”. 

Ο Aldo θα αποδεικνυόταν ο μεγαλύτερος επιχειρηματίας της οικογένειας, υπεύθυνος για το άνοιγμα των πρώτων μαγαζιών στην Ρώμη, το Μιλάνο, τη Νέα Υόρκη και εν τέλει την καθιέρωση του οίκου σαν ορόσημο στον χώρο της μόδας. Πανούργος, larger than life, σαγηνευτικός αλλά και ακούραστος εργασιομανής, αφιέρωσε όλη την ζωή του στην οικογενειακή επιχείρηση, την οποία διεύθυνε σχεδόν διαισθητικά αλλά σίγουρα πατερναλιστικά σαν “ιταλική τρατορία”.

Ο Rodolfo, ο μικρότερος, ήταν μία ρομαντική, αριστοκρατική και θεατρική περσόνα που ακολούθησε στην αρχή καριέρα ηθοποιού στον βωβό κινηματογράφό, πριν ξαναγυρίσει στον οίκο, όπου δούλευε σαν σχεδιαστής και υπεύθυνος για τον ιταλικό τομέα. Ο Maurizio ήταν ο μοναδικός του γιος, τον οποίο μεγάλωσε μόνος, καθώς η γυναίκα του πέθανε νέα. 

Vasco, Aldo , Rudolfo Gucci

“Mauizia”

Ο Rodolfo δεν ξαναπαντρεύτηκε ποτέ, το υποσχέθηκε στην ετοιμοθανατή γυναίκα του ότι ο Maurizio δεν θα έλεγε καμία άλλη γυναίκα “μαμά”. Μεγάλωσε τον γιό του εμμονικά, υπερπροστατευτικά και αυστηρά. Ο Maurizio δεν πήγαινε πουθενά μόνος του, ζούσαν απέναντι από ένα αστυνομικό τμήμα για να μην τον απαγάγουν και ο πατέρας του δεν του έδινε ποτέ χρήματα και ευθύνες. Ενώ ήταν φοιτητής νομικής και γόνος πλούσιας οικογένειας, αναγκαζόταν να ζητάει χαρτζιλίκι από τον σοφέρ του. 

Μεγαλώνοντας αποπνικτικά και πειθαρχημένα, ο Maurizio δεν έφερε ποτέ αντίρρηση στον πατέρα του, παρά μόνο όταν ερωτεύτηκε την μέλλουσα γυναίκα  και εν τέλει δολοφόνο του Patrizia Reggiani.

Η Patrizia ήταν θετή, μάλλον βιολογική, κόρη ενός πλούσιου επιχειρηματία, ο οποίος είχε παράνομη σχέση με την μητέρα της. Μετά τον θάνατο της γυναίκας του, η Patrizia και η μητέρα της μετακόμισαν από το φτωχό διαμερισμά τους μαζί του, όπου επιτέλους γεύτηκαν την καλή ζωή. Ο πατέρας της την κακομάθαινε με ακριβά δώρα αλλά και με πολύ ελευθερία. Παρά την περιουσία του όμως δεν ανήκε στην παραδοσιακή καλή κοινωνία του Μιλάνου.

Έτσι όταν ο Maurizio γνώρισε την Patrizia σ’ένα πάρτυ , δεν την είχε ξαναδεί στους κύκλους του. Η Patrizia ήταν όμορφη, έξυπνη, σπιρτόζα, πάντα ντυμένη ακριβά, βαμμένη έντονα, με ψηλά τακούνια και φουντωτά μαλλιά. Ο Maurizio από την άλλη ήταν αδέξιος και πολύ ντροπαλός, προσπάθησε λοιπόν πολύ για να την γοητεύσει και για χάρη της έκανε την πρώτη του επανάσταση.

Διότι ο Rodolfo δεν ήθελε με τίποτα την Patrizia για νύφη του. Την θεωρούσε κατώτερή τους, μία gold digger, που ήθελε τον γιό του μόνο για τα λεφτά του και για να μπορεί να αναρριχηθεί κοινωνικά. Η αλήθεια είναι ότι η μητέρα της Patrizia, την είχε μεγαλώσει με το σκοπό να παντρευτεί πιο ψηλά και από εκείνη ώστε να μην ξαναπέσει ποτέ στην ταπεινή τους καταγωγή. Αλλά όλα δείχνουν ότι αγαπήθηκαν πραγματικά και έτσι ο Maurizio έδωσε τελεσίγραφο στον πατέρα του για τον γάμο τους, ο οποίος και τον έδιωξε από το σπίτι.

Οι σχέσεις του νέου ζευγαριού με τον Rodolfo θα καλυτέρευαν ξανά, όταν ο Aldo άρχισε να σκέφτεται σοβαρά τον ανηψιο του ως διάδοχο του και παρότρυνε τον αδελφο του να στειλει τον Maurizio στη Νέα Υόρκη για να τον εκπαιδεύσει. Βέβαια, σε αυτό ευθύνεται και η Patrizia η οποία εσκεμμένα προσέγγισε τον θείο Aldo.

Ο Maurizio και η Patrizia μετακόμισαν λοιπόν στη Νέα Υόρκη το 1972. Η Patrizia ήταν κατά-ενθουσιασμένη με την ζωή που ανοιγόταν μπροστά της. Καταλάβαινε ότι για να είσαι επικεφαλής ένος οίκου πολυτελείας πρέπει να έχεις προς τα έξω και την αντίστοιχη εικόνα. Πίεζε τον Mauricio να κοινωνικοποιείται για να αποκτήσει κύρος και διασυνδέσεις. Έπεισε την οικογένεια να τους αγοράσουν δύο υπερμέγεθη και πολυτελή διαμερίσματα στο Olympic Tower, τα οποία επίπλωσε με το χαρακτηριστικό εξωφρενικό στυλ της. Και έκοβε επιδεικτικά βόλτες στην πόλη με την λιμουζίνα τους, η οποία είχε την πινακίδα (συγκερασμό από τα ονοματά τους) “Mauizia”.

“Οι άνθρωποι έλεγαν ότι ήμασταν το ομορφότερο ζευγάρι στον κόσμο”, θα έλεγε στην απολογία της, χρόνια αργότερα. Τα προβλήματα όμως καραδωκούσαν…

“Dynasty” α λα Ιταλικά

Η εταιρεία είχε ξεκινήσει με μια προδοσία, η κόρη Grimalda αποκλείστηκε από κάθε δικαίωμα στην επιχείρηση. Η εταιρεία επίσης ξεκίνησε μ’έναν διαμελισμό, με τον θάνατο του Guccio και αργότερα του γιου του Vasco, η εταιρεία χωρίστηκε στα δύο ανάμεσα στις ΗΠΑ (Aldo) και την Ιταλία (Rodolfo).

Ο Aldo με την σειρά του, έδωσε εταιρικό μερίδιο στους τρεις γιους, Giorgio, Roberto, Paolo με σκοπό να διευθύνουν νευραλγικά κομμάτια της επιχείρησης, αποκεντρώνοντας έτσι ακόμη περισσότερο την εταιρεία. Από αυτούς , ο Paolo αποτέλεσε το μαύρο πρόβατο της οικογένειας αλλά ίσως και το πιο ταλαντούχο. 

Ο Paolo είχε φρέσκες και καινοτόμες ιδέες για το ύφος της εταιρείας, ήθελε να προωθήσει πιο μοντέρνες καθημερινές σειρές ρούχων και να εκσυγχρονίσει την διοικητική δομή της. Η οικογένεια όμως ήταν βολεμμένη στους τρόπους της και αντιδρούσε αρνητικά.

Απογοητευμένος από τις αντιρρήσεις της οικογενείας του, ο Paolo δημιούργησε την δική του σειρά ρούχων με το όνομα Gucci, ενώ κρυφά πούλαγε στην αγορά τσάντες “μαϊμού” της ίδιας του της οικογένειας! 

Οι πράξεις του αυτές τον οδήγησαν σε απόλυση το 1978. Παρέμεινε όμως δικαιούχος και μέλος του διοικητικού συμβουλίου, θέση που εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο.

Για χρόνια η οικογένεια και ο Paolo θα μοιράζουν μεταξύ τους μηνύσεις, προδοσίες, δημόσιες και ιδιωτικές επιθέσεις. Άλλες χρονιές συμμαχούσαν, άλλες βρίσκονταν σε πόλεμο. Το καλοκαίρι του 1978 οι Gucci είχαν μεταξύ τους δεκαωχτό διαφορετικές μηνύσεις σε εκρεμότητα παγκοσμίως.

Αποκορύφωμα όλων αυτών των πράξεων ήταν όταν ο Paolo έστειλε ενοχοποιητικά στοιχεία για φοροδιαφυγή της οικογενειάς του στις αρχές. Σαν αποτέλεσμα, ο ογδοντάχρονος Aldo φυλακίστηκε, προς έκπληξη όλων, για φοροδιαφυγή το 1986. Ενώ παραλίγο να φυλακιστεί για τον ίδιο λόγο και ο Maurizio που αυτομόλησε την τελευταία στιγμή στην Ελβετία.

Η ονομασία Γκούτσι έφτασε να είναι πιο γνωστή για τα ενδο-οικογενειακά της σκάνδαλα, παρά για τα προϊόντα της. Είχε γίνει μία ιταλική “Δυναστεία”. 

1986 Maurizio Gucci

VENDETTA

Όσο η θέση του Paolo στην εταιρεία κλονιζόταν, τόσο ο Maurizio σκαρφάλωνε στην ηγεσία. Μετά τον θάνατο του πατέρα του, απέκτησε το 50% των μετοχών και το 1983 ο Maurizio σχεδιάσε “πραξικόπημα” εναντίον του θείου του Aldo και απέκτησε τον έλεχο της εταιρείας.

Ο Rodolfo είχε πει κάποτε στην Patrizia: “Μόλις αποκτήσει χρήμα και δόξα θα αλλάξει.”. Και πράγματι, ο προηγουμένως συνεσταλμένος και ευαίσθητος Μaurizio, έγινε υπερφίαλος και ασταθής. 

Ο Maurizio ήθελε να είναι επιτέλους ελεύθερος για τις αποφάσεις του και απομακρύνθηκε από την Patrizia, η οποία ήθελε να είναι η βασική συμβουλός του. Μία μέρα “έφυγε για επαγγελματικό ταξίδι” και αργότερα έστειλε έναν φίλο του να της ανακοινώσει ότι δεν θα ξαναγύριζε σπίτι. Μετέπειτα της ζήτησε να κρατήσουν τα προσχήματα για τις κόρες τους και για τον έξω κόσμο και να μην πάρουν διαζύγιο.

Η Patrizia έτρεφε έτσι ακόμα ελπίδες επανένωσης για πολύ καιρό. Η οικογένεια πέρασε μαζί τα επόμενα Χριστούγεννα στο εξοχικό τους στο St Moritz, όπου γράφτηκε το τέλος του γάμου τους. Ο Maurizio αγόρασε στην Patrizia για τα Χριστούγεννα ένα διαφημιστικό μπρελόκ, κάτι που την αποστόμωσε. Όταν έμαθε μάλιστα ότι θα έφευγε νωρίτερα για το Μιλάνο ο καυγάς τους εξελίχθηκε σε περιστατικό ενδοοικογενειακής βίας, με τον Maurizio να την πνίγει μπροστά στις κόρες τους.

Η χαριστική βολή στην σχέση τους ήρθε το 1992, όταν η Patrizia διαγνώσθηκε με κακοήθη όγκο στο κεφάλι. Τρομαγμένη παρακάλεσε τον Maurizio να προσέχει τις κόρες τους στο νοσοκομείο. Ο ίδιος όμως δεν την επισκέφτηκε στο νοσοκομείο , ενώ απλά τις έστειλε λουλούδια χώρις κάποιο σημείωμα , παρα μόνο με το όνομά του. 

Η Patrizia από τότε αποφάσισε να τον εκδικηθεί: “VENDETTA” έγραψε στο μικρό Cartier ημερολόγιό της. Δημιούργησε λοιπόν ένα δίκτυο “πρακτόρων” που της μετέφεραν όλες τις εξελίξεις στην ζωή του Maurizio. 

Ήξερε για παράδειγμα ότι ο Maurizio, παρότι είχε όραμα να εκσυγχρονίσει τον οίκο, δεν ήταν καλός διευθυντής. Του έλειπε η αποφασιστικότητα, η οργάνωση και είχε αποκτήσει υπέρογκα χρέη. Προσπάθησε μάλιστα να τον συμβουλέψει για να σώσει την εταιρεία. Αλλά δυστυχώς ο επενδυτικός όμιλος Investcorp τον καθαίρεσε το 1993, δίνοντας τέλος στην οικογενειακή παράδοση της επιχείρησης.

Αλλά πάνω από όλα η Patrizia ήξερε ότι ο Maurizio είχε συνάψει σοβαρή σχέση με την Paola Franchi, μια πρώην φίλη της, και ήταν ευτυχισμένος μαζί της.

Το διαζύγιο δε, έβγαινε ενάντια στους όρους της. Η Patrizia  έχανε την ιδιοκτησία πολλών ακινήτων, την οποία όμως δεν είχε και ποτέ, της δινόταν μία διατροφή 4δις λιρών, που την θεωρούσε επαρκή “μόνο για ένα πιάτο με φακές” και τις απαγορευόνταν να χρησιμοποιεί το όνομα Gucci, παρότι θεωρούσε ότι εκείνη ήταν πιο Gucci από όλους τους!

Η Patrizia στην δίκη της

Paradeisοs

Η Patrizia είχε συνήθεια να στέλνει απειλητικά μηνύματα σε κασέτες στον Maurizio, ενώ του έκανε μέχρι και μάγια! Οι κινήσεις της είχαν γίνει τόσο αλλοπρόσαλες που οι γύρω του τον συμβούλευαν να προσλάβει προσωπικό φρουρό. Μάλιστα στο πάρτυ γενεθλίων της κόρης τους, η Patrizia ρώτησε δημόσια τον δικηγόρο της: “Τι θα γινόταν αν ο Maurizio έπαιρνε ένα μάθημα από εμένα;”.

Στις 27/3/1995 ο Maurizio κατευθυνόταν προς το καινούργιο του γραφείο, όπου σχεδίαζε τις νέες του επαγγελματικές κινήσεις μέτα το τέλος της θητείας του στο Gucci.

“Buongiorno!” , είπε στον θυρωρό.

 “Buongiorno, Dottore” του απάντησε ο θυρωρός εγκάρδια και ξαφνικά αντίκρυσε ένα  χέρι να σημαδεύει το όπλο του εναντίον του Gucci, ο οποίος σωριάστηκε στο πάτωμα και μετά την τρίτη βολή ξεψύχησε.

Πριν το καταλάβει ο θυρωρός πυροβολήθηκε και εκείνος, ευτυχώς μόνο στο χέρι, αλλά ήταν σίγουρος ότι θα πέθαινε.

Την ημέρα εκείνη η Patrizia έγραψε στο Cartier ημερολόγιό της μόνο την λέξη  “Paradeisos”.

Η Μαύρη Χήρα

Υπήρχαν πολλά  υποθετικά στοιχεία εναντίον της Patrizia, όπως για παράδειγμα ότι έκανε μόλις τρείς ώρες μετά την δολοφονία έξωση στην Paola ώστε να μείνει εκείνη στο διαμέρισμα του Mauricio. Ή ότι στην κηδεία παραδέχτηκε στους δημοσιογράφους: “Σε ανθρώπινο επίπεδο, λυπάμαι, σε προσωπικό, δεν μπορώ να πω το ίδιο.”

Παρόλαυτα, δεν υπήρχαν απτές αποδείξεις. Τελικά δύο χρόνια αργότερα, κάποιος έδωσε στην αστυνόμια πληροφορίες για το σχέδιο της δολοφονίας και έτσι κατάφεραν να συλλάβουν όλους τους συνεργούς.

Η Patrizia  με την βοήθεια της φίλης της Pina, είχαν προσλάβει έναν ιδιοκτήτη πιτσαρίας και έναν χαμηλόβαθμο ναρκο-έμπορο για να διαπράξουν το έγκλημα. Στο δικαστήριο η Patrizia προσπάθησε να τα φορτώσει όλα στην Pina λέγοντας ότι εκείνη οργάνωσε το έγκλημα και έπειτα την εκβίαζε. Βέβαια τα τηλέφωνα και οι κινήσεις των γυναικών παρακολουθούνταν εδώ και καιρό, τα στοιχεία ήταν αμέτρητα και η καταδίκή τους ήταν μονόδρομος. Η Patrizia καταδικάστηκε σε εικοσιεννιά χρόνια φυλάκιση ενώ ο δολοφόνος σε ισόβια κάθειρξη.

Η δίκη έμεινε στα χρονικά της ιταλικής ιστορίας, καθώς ο κόσμος των εξωφρενικά πλούσιων ελίτ ξετυλιγόταν μπροστά στα μάτια της κοινής γνώμης. Η Patrizia εξέφραζε πλήρως το στερεότυπο της “Μαύρης Χήρας”, μιας αδίστακτης γυναίκας που εκδικήθηκε τον άντρα της όταν δεν πήρε αυτό που ήθελε, αν και η πραγματικότητα ήταν όπως πάντα πιο περίπλοκη.

Ακόμα και σήμερα τα λόγια της αμφιταλαντεύονται μεταξύ ενοχής και αθωότητας, στυγνής παραδοχής αλλά και ευαισθησίας. Ναι, είχε δίκιο που ένιωθε θυμωμένη και προδωμένη με τον πρωην άντρα της και πράγματι τον αγαπούσε. Από την άλλη εξαπέλυσε τρομερή σκληρότητα εναντίον του, του στέρησε το μέλλον και στέρησε από τις κόρες της τον πατέρα τους.

Λένε κάποιοι ότι τα κίνητρα του φόνου είναι: ο έρωτας, το χρήμα και ο εγωισμός. Η Patrizia φαίνεται ότι υπάκουσε σε όλα τα παραπάνω. Όλη η ταυτότητα της είχε φτιαχτεί γύρω από τον Maurizio, την αγάπη τους, τα λεφτά και το όνομά του. Με τον χωρισμό τους όλη η ναρκισσιστική της περσόνα κατέρρευσε και δεν είχε τίποτα να χάσει, ή έτσι πίστευε.

Patrizia Reggiani σήμερα

Patrizia στο σήμερα

Σήμερα η Patrizia είναι ελεύθερη να πηγαίνει για ψώνια με τον παπαγάλο της στη Via Monte Napoleone. Αποφυλακίστηκε το 2016 , αν και θα μπορούσε να είχε αποφυλακιστεί νωρίτερα το 2011, με την προϋπόθεση ότι θα έπιανε κάπου δουλειά, κάτι το οποίο αρνήθηκε γιατί όπως είπε: “δεν έχω δουλέψει ποτέ στην ζωή μου για να δουλέψω τώρα”. Ζεί χωρίς πολλούς φίλους ή λεφτά, μαζί με την μητέρα της που υποφέρει από άνοια. Οι κόρες της της αρνούνται να γνωρίσει τα εγγόνια της και μέχρι και η Lady Gaga αρνήθηκε να την γνωρίσει, κάτι που την θύμωσε. 

Για μια γυναίκα που κυνηγούσε παντα την φήμη, την καλή ζωή και την οικογένεια, η Patrizia δεν έχει πια τίποτα από όλα αυτά. 

Πηγές:

The House of Gucci, Sara Gay Forden, 2021

Even The Rich Podcast, Murder in the House of Gucci

https://www.vogue.com/article/everything-you-need-to-know-about-the-house-of-gucci-before-watching-house-of-gucci?utm_brand=vogue&utm_medium=social&utm_source=facebook&mbid=social_facebook&utm_social-type=owned&fbclid=IwAR0T92qfmAoAONAwv5m4aMNngIV-tRcGx0yYKZV_FLwFL3784IXOasxblIo

https://www.theguardian.com/fashion/2016/jul/24/the-gucci-wife-and-the-hitman-fashions-darkest-tale

https://www.eonline.com/photos/32497/house-of-gucci-cast-vs-real-life

https://en.wikipedia.org/wiki/Patrizia_Reggiani

https://www.youtube.com/watch?v=dCLvdG0RDKw&t=17s

https://www.youtube.com/watch?v=2WgXXvADL_M